lauantai 9. elokuuta 2014

Rentoutumisen ABC a'la Angora

Tunnustan. En ole kovin hyvä ja järkevä ihminen. Kaiken järjen mukaan minun tulisi näin yli nelikymppisenä olla huolissani omasta fyysisestä kunnostani ja koettaa edes väittää harrastavani liikuntaa säännöllisesti. Mutta kun en ole koskaan tykännyt mistään muusta liikuntamuodosta kuin  tanssista. Juu juu, olen kokeillut Bailatinot sun muut tanssilliset jumpat, mutta ne on liian ohjattuja minun makuuni. Juoksemassakin olen käynyt silloin tällöin ja siitä onnistun nauttimaan vain silloin kun olen lähtenyt lenkille, koska se on tuntunut jo alusta alkaen kivalta ajatukselta.  Minulle pakkopulla on kauhistus! Minä en kai koskaan ole saavuttanut sellaista liikunnan jälkeistä hyvän olon tunnetta. Jos on tuntunut hyvältä, niin siksi, että sain pakotettua itseni lähtemään, liikunta sinänsä ei tuo minulle hyvää oloa.

Kahden työuupumuksen jälkeen opin viimeinkin että suorittaminen ei sovi minun psyykelleni. Edes rentoutuakseni minun on voitava tehdä jotain pakotonta ja vapaata. Jotain, mikä on kivaa eikä välttämättä ole lainkaan viisasta, tarpeellista ja järkevää.

Mutta käsityöhön tarttuminen, siitä minä nautin! On palkitsevaa nähdä kättensä tulokset, oppia uusia asioita, iloita osaamisestaan ja ehkä ilahduttaa tuotoksillaan muitakin. Minä askartelen, virkkaan, neulon, ompelen, tuunailen kierrätystavaroista uusia aarteita ja teen välillä pienimuotoisia nikkarointiprojektejakin. Teen käsitöitä automatkoilla (helppoa kun en omista ajokorttia), kotona, kylässä,  työpalavereissa,  koulutuksissa ja kotona televisiota katsellessa.  Kesken on aina monta työtä, mutta ikinä en ole vielä koskaan joutunut huomaamaan tekeväni jotakin väkisin ja suorittaen. Minun rentouttava juttuni siis!

Toinen voimauttava asia on lukeminen. Olen osannut lukea jo 38 vuotta, enkä voi olla ilman kirjaa kuin todella sairaana. Jos vain suinkin kykenen lukemaan, niin luen. Kirjoja minulla on paljon ja minun on kovin vaikea luopua yhdestäkään.  Bookcrossing on opettanut minua pikkuhiljaa luopumaan sellaisista kirjoista, joita minun ei todellakaan kannata pitää kirjahyllyssäni. Tykkään monen näköisistä kirjoista.  On oma aikansa dekkareille, fantasialle, romanttiselle hömpälle, asiapitoiselle tekstille ja runoille. Mutta uni ei ihan helposti tule ilman kirjaa! Olen lukenut jopa saunassa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti